twitter-iconyoutube-iconfacebook-icon

דף הבית » הספרייה » עיצוב ככלי שיווקי

עיצוב ככלי שיווקי

בעולם הגדול, חברות ענק דואגות לייצוג מראה מרהיב ומרשים של פני החברה בכל הקשור לעיצוב המותג. כך למשל, לאחר מסע פרסום שלהם אנו מזהים את מוצרי החברה בכל מקום בין עם זה חנויות או פלייר (דף פרסומי) מודעות בעיתון או פרסומות בטלוויזיה ועוד. אבל מה שבאמת משפיע על זיהוי של אותה חברה או המוצר שלה על ידי הצרכן - הוא העיצוב.

עיצוב הוא כלי חזק לקידום המוצר או לקידום תדמית החברה. על ידי עיצוב מתאים ניתן להעביר ולהעשיר את המוצר ולשתול בו מסרים שאותם אנו רוצים להעביר לצרכן ולגרום לו לרצות לרכוש את המוצר או את השירות אותו מציע החברה.

בעולם של היום, העשיר בתחומים שונים, שבכל אחד מהם קיימת תחרות, ישנה חשיבות רבה לעיצוב שיוכל לקדם את החברה או את המוצר שלה, וכאן קיימת דרישה לעיצוב חזק. עיצוב אשר יוכל להגיד שחברה או מוצר זה נוכחים בשוק. שהצרכן בזמן שהוא יחשוב על מוצר כלשהו קודם כל ייזכר במוצר של החברה שלך ולא בחברה המתחרה אחרת. וזה נקרא עיצוב שיווקי חזק.

מה הוא עיצוב שיווקי נכון

ישנם דעות רבות לגבי נכונות העיצוב בין הקהילת המומחים, מעצבי-על, מבקרי עיצוב ורבים אחרים מהתחום, וגם לאנשים שאינם נמצאים בתחום העיצוב, אך בהחלט נוגעים בו: בין עם זה בחיי יום-יום שלנו, באותן אריזות של המוצרים או בעיתון יומי או בסמל החברה או בכרטיס ביקור שעוצב על ידי מעצב עבור הלקוח.

רבים מאיתנו שופטים את העיצוב, בין עם זה לוגו או בקבוק מים, או אתר אינטרנט וכדומה. במילים פשוטות "אוהב" או "לא אוהב". וזאת בהחלט דעה סובייקטיבית ואינו אובייקטיבית שאומר כשיפוט שלרוב אינו נכון כתוצאה של גישה אישית בלבד.

בראש ובראשונה המזמין חייב לאהוב את המוצר המעוצב ולהיות שלם עבור השקעת הונו, וזה לא משנה מה הוא עלות השירות. אבל דבר העיקרי וניכר בשיפוט העיצוב הוא יעילות של תוצר המעוצב.
האם עיצוב זה יכול לעזור למכור? זאת שאלה עיקרית שאותה צריך לשאול המזמין. הרי אם אתה מייצר עוגיות שצרכן קונה מהמדף בסופר, איך הוא, יבחר דווקא בעוגיות שלך בין כל המבחר העשיר שישנו בסופר? כדי שצרכן ייגש לאריזה שלך צריך להבליט את המוצר מבין השאר, זאת אומרת לייצר שיווק ללא איש שיווק. עיצוב שיווקי מתבסס על מחקר מעמיק של השוק המתחרים באותו תחום, וכאן מגיע כוחו ויכולתו של המעצב לבחון, לזהות, וליצור עיצוב מתאים למוצר ושיבליט אותו בפני אחרים. ליצור עיצוב שיווקי שימכור את המוצר ללא מילים! רק אז נוכל לענות על שאלה האם עיצוב הוא נכון או לא. הצרכן קודם כל רואה את האריזה ומתרשם ממנה ויזואלית, ורק אחר כך הוא טועם. כוחו של עיצוב שיווקי הוא לגרום לצרכן לראות את המוצר שלך מבין כל המוצרים אחרים, ובמילים אחרות: "לאכול עם העיניים". זאת אומרת עיצוב - הוא הגורם הראשוני שיגיד לצרכן: "תסתכל עלי אני כאן בשביל שתוכל אותי".

תהליך עיצובי

על מנת להגיע לעיצוב מקסימאלי שבסופו של דבר נועד למכור את המוצר, זאת אומרת לבנות עיצוב שיווקי, צריך לשמור על שלושה חוקים בסיסיים:
א. יעוד המוצר
ב. קהל היעד
ג. מתחרים בתחום

יעוד המוצר

לכל מוצר ישנה מטרה משלו, וזה לא משנה עם זה כרטיס ביקור, או בקבוק שתייה, או אתר אינטרנט. היצרן הוא היחידי שיודע מה יעוד המוצר לפני השקתו או פרסומו לצרכן. אך לא תמיד ידוע כיצד ניתן לחשוף בפני הצרכן את ייחודיות המוצר!. את יכולתו של המוצר לעזור לצרכן בחיי יום-יום. לטובת העניין ישנו צורך בגיוס אנשי מקצוע שיוכלו לעזור לאותו מוצר להיות יעיל ושימושי. לפי כך היצרן פונה למעצבים (למפרסם) שלדעתו יוכלו לעזור למוצר להיות בבית של הצרכן ולא לשהות תקופה ארוכה על המדפים.

קהל היעד

לכל מוצר ישנו יעוד משלו ומכאן גם המשתמש משלו. על מנת לכבוש את ליבו של הצרכן על היצרן חובה לבנות עיצוב שמתאים לקהל היעד שלו, עיצוב שידבר אל הצרכן, עיצוב שישמש את המוצר כ-"איש שיווק", זאת אומרת עיצוב של המוצר שידבר בעד עצמו.
לרוב היצרן לא משקיע בעיצוב מתוך מחשבה "איזה עיצוב כבר אפשר לעשות כאן, המוצר שלי הכי טוב", או "בפיתוח הושקה המון כסף, עיצוב... נשפץ בגרסה הבאה". וכאן הוא שוכח כי ישנם מתחרים, שגם אותם צרכן יבדוק, ישווה את המחיר, ולא תמיד יעשה את הבדיקה הקפדנית במה המוצר יותר טוב או פחות טוב, מה הרכיבים שלו או ממה הוא עשוי. וכאן אולי גם ישפיע מראה של המוצר ולא בהכרח העלות.
לאנשים ישנו הרגל לקנות מוצרים שהתחזקו בשוק הם רוכשים אותם ולא תמיד מקבלים דברים חדשים, אלה אם כן הם שמעו תגובות חיוביות על המוצר החדש, ועשו סקר מקיף. לכן עיצוב של המוצר חייב להיות מושקע ומשכנעה עבור הצרכן ולא עבור היצרן.

המתחרים

בעולם של היום, ושוק החופשי, התפתחות הטכנולוגיות ותחרות קפיטליסטית ישנו רצון לכל בית העסק להיות ראשון בתחום שלו, וזה דבר טבעי. וכאן בעל העסק נכנס למרתון של מרוץ אחרי הלקוח וגם משתדל מאוד לרוץ לפני המתחרים שלו. כאן הוא ממציא ומשקיע את הונו על שיווק ופרסום של המוצרים. מגייס אנשי שיווק ומכירות, מוכן להוריד מחיר עבור המוצר במחשבה למכור כמות גדולה יותר. אבל הוא שוכח על האיכות של המוצר שלו. כשמדובר באיכות אנחנו, ב-RealDesign מתכוונים קודם כל על מראה החיצוני שלו, כי הוא הראשון שימשוך את תשומת הלב של הצרכן אל מוצר ורק אחר כך, צרכן ייגש לתוכן, מהם המרכיבים ועם מה "אוכלים" אותו. לכן כדי להיות מעל המתחרים חובה להשקיע במראה החיצונים שלו, בעיצוב, שיוכל לעזור ליצרן להיראות מרשים יותר מכל המבחר העצום שקיים היום בשוק החופשי.
במידה והמצור יחיד במינו, ואין למוצר זה מתחרים, חובה לזכור דבר מאוד חשוב שהמוצר שלך הוא הראשון, אבל באיזה שהוא שלב יקום מתחרה שיעשה בדיוק אותו המוצר ויהפך להיות מתחרה שלך. לכן גם אם המוצר שלך הוא הראשון בתחום, בכל אופן צריך להשקיע בעיצוב שלו על מנת להרחיק את הפאר והיכולת של המתחרים עתידים לייצור מוצר עם מראה טוב יותר מהמוצר שלך.


ill-4











































lil-5
עצמו את עינכם, דמיינו... וספרו לנו