twitter-iconyoutube-iconfacebook-icon

דף הבית » הספרייה » מיתוג חברה ועיצוב

מיתוג חברה ועיצוב

מושג "מותג" מגיע מעולם השיווק ובעברו הייה מתייחס אל החלק "הקטן" בעיצוב החברות. כדוגמה, סמל של חברה (לוגו) היה מתקבל כמותג שלם או כל דבר אחר כיחידה בודדת בחזות הויזואלית של החברה.
כיום מושג "מותג" או "מיתוג" מקבל משמעות רחבה יותר. הוא אינו מתייחס לאלמנט גראפי בודד, אלה לכל המרכיבים של חזית הויזואלית של החברה כגון: לוגו, סיסמאות (slogan), כרטיסי ביקור, אתר אינטרנט, דפי נחיתה, קוו מוצרים וכדומה.

משמעות של מיתוג החברה

כל חברה, וזה לא משנה מה גודלה, חייבת בעולם התחרותי של היום להציג את עצמה במיטבה. מיתוג של החברה מאפשר לצרכן לזהות את ההברה על ידי עיצוב גרפי שמוכר לו כבר כמו לוגו החברה, סדרת מוצרים שעוצבו באותו סגנון ועם אותו רעיון – קונספט עיצובי. כך עיצוב של פני החברה הופך להיות לא רק זיהוי של החברה, אלה עולה לדרגה של תקשורת ממשית בין הצרכן לחברה עצמה. הוא הופך להיות המשווק הסמוי של החברה המכונה היום - עיצוב שיווקי.

תהליך בנייה המיתוג- קונספט (רעיון עיצובי )

לאנשים היום, עם ריבוי המידע בכלי התקשורת (טלוויזיה, אינטרנט, עיתונות ועוד) קשה לקלוט דברים רבים בגלל הזרם האינפורמציה המסיבי, בגלל לחץ הזמן ובגלל ריכוז בחיי יום - יום שלהם. הם אינם רואים או קוראים את הטקסטים המסברים על איחודיו של המוצר או של החברה, אלה אם כן הצרכן ממש מעוניין בכך. לכן כדי בכל אופן להגיע אל הצרכן מגיע כוחו של רעיון עיצובי – קונספט, שהוא מעביר ומציג את ייחודיות של המוצר או של החברה. בדרך כלל הרעיון עיצובי, קונספט, מפעיל איזשהו רגש או חוויה בעזרת המראה הוויזואלי שלו וכך חודר אל הראש המתבונן. כדוגמה קלאסית ניתן לקחת חברות אופנה שמוכרות בסופו של דבר בגדים, אך עיצוב המותג שלהם על ידי קונספט הגראפי לא מאפשרת לנו כמתבוננים לעבור לעמוד הבאה בעיתון, מבלי לעצור במודעה שלהם או לערוץ אחר בזמן הפרסומות בטלוויזיה.

על מנת לעצב או לבנות מותג, זאת אומרת להפוך את החברה או מוצר שלך למוכרים בעייני הצרכן, בעזרת העיצוב, צריך להמציא רעיון או סיפור שיוכל להמחיש את ייחודיות החברה או מוצר שלך. ורק לאחר מכן לגשת לעיצוב גראפי ולכל הפריטים שמרכיבים וקשורים אל החברה. הפריטים אלה הם רבים ומשונים, הם מתחילים מלוגו החברה, כרטיסי ביקור, לוגו המוצרים, אריזות המוצרים, פוסטרים (כרזות), מצגות, מודעות בעיתון או פרסומות טלוויזיה, ועוד רבים אחרים שיוכלו להועיל בהעברת המסר על החברה ושיוכלו לעזור להכיר ובסופו של דבר למכור את המוצר או שירותי החברה.

בניית עיצוב על פי קונספט – רעיון עיצובי
נגשים לעיצוב רק לאחר שיש לנו בידיים את קונספט.
חשוב לציין שאותו קונספט העיצוב צריך להיות מודגש בכל הפריטים הגראפיים של החברה בעיצוב הלוגו, כרטיס ביקור, פולדר (תייקה), ברושור (עלון או דפי מידע), קטלוג, פוסטר (כרזה), אתר אינטרנט, מוצרים, עיצוב מודעת פרסום בעיתון וכדומה.

עיצוב לוגו

לפני שניגש להסביר על עיצוב של הלוגו באו נבין מה משמעות של הלוגו.

לוגו הוא סמל של חברה שמופיע על גבי כרטיסי ביקור, נייר מכתבים (נייר פירמה), אתר אינטרנט, פלייר (דף מידע) וכדומה. בדרך כלל הוא הכי גדול ומודגש שממוקם בראש העמוד או במקום מספיק בולט. וכתוצאה מכך הוא האלמנט הראשון שניראה לעיין המתבונן בו. לפי כך הוא אלמנט עיצובי הראשון שאיתו נפגש הצופה. לכן גם העיצוב שלו חייב להיות מרשים ומשמעותי, שיוכל לתפוס את העין של המתבונן בלוגו ושיכנס לזיכרונו של המתבונן. עיצוב לוגו הוא אחד הדברים החשובים והראשונים אשר מקדישים לו משמעות. לוגו יוביל את החברה, על ידי הלוגו ידעו לזהות אותה, והוא יהפוך להיות מגדל אור באוקאנוס האין סופי של לוגואים.

עיצוב ניירת החברה

קודם כל מה זה נייר החברה, רובנו סבורים שזה כרטיס ביקור, נייר פירמה – נייר מכתבים, ומעטפה. ואנחנו, ב-RealDesign לא נחלוק על דעתם, אך נזכיר להם שחוץ מאותם כרטיסי ביקור, מעטפות ונייר מכתבים ישנם גם פתקי MEMO - ניירות בגדלים שונים לטובת תזכורות, אותן חשבוניות וקבלות, כל מיני חוצצים או תיקיות מפלסטיק או נייר שבהם מכניסים מסמכים שונים ומעבירים אותם ללקוח, מכתבי דוא"ל וכדומה. ולכל זה אנחנו קוראים בשפה המקצועית - אמצעי פרסום. הרי נכון שהלקוח שלך כבר מכיר אותך והוא יודע מה אתה מוכר לו, אבל עף פעם לא מיותר להזכיר לו בצורה אלגנטית שקיים עוד מגוון רחב של מוצרים אחרים שהוא אולי לא חשב עליהם או שכח מהם. או שוב להזכיר לו את קונספט העיצובי – להזכיר לו את המסר על ידי העיצוב ולמה לא לעשות זאת במכתב או במסמך הבאה שהוא מקבל ממך בזמן ההתכתבות או עם קבלת הודעת דואר האלקטרונית.
לפי כך ניירת החברה היא מורכבת לא רק מכרטיסי ביקור, נייר מכתבים ומעטפות, אלה גם מדפי תזכורת, פולדרס (תיקיות נייר), מסמכים שונים, מכתבי דוא"ל שנושאים על גבם את הלוגו ועיצוב על פי קונספט גרפי שמעביר את המסר ושוב הופך להיות איש שיווק בפני עצמו. וכול זה בעזרת העיצוב שהופך להיות עיצוב שיווקי.

קידום המותג על ידי מוצרי פרסום נוספים

בעזרת הניירת: כרטיסי ביקור, נייר מכתבים, מעטפות וטפסים נוספים הצלחנו להעביר את המסרים ומוצרים שלנו ללקוחות אבל ישנו עוד קהל הצרכנים שעליו עדיין לא דיברנו והוא לוקח חדש. כיצד ניתן לתפוס את תשומת ליבו אליך – אל המוצר או שירות שלך. הפיתרון הוא פשוט – תן לו מתנה. אף אחד מאיתנו לא מסרב לקבל מתנות. יתרה מזה אם זה משהו נחמד אנשים עוד לוקחים את מוצרי הפרסום האלה לחברים וקרובים שלהם. אז למה לא לתת להם לשווק אותך.
ישנו מבחר עצום של מוצרים מסוג זה שיכולים לקדם אתכם. וכל אחד מהם עובד בצורה שונה ויעילה. הכוונה היא שכל מוצר זה נושא על עצמו אלמנטים של העיצוב מתוך מיתוג שלך. לדוגמה מחזיק מפתחות. עליו אפשר להדפיס לוגו של חברה. ואם מחזיק מפתחות יפה הלקוח ישתמש בו כייעודו וכל הזמן יראה את הלוגו שלך. או CD אם קטלוג דיגיטאלי של מוצרי החברה. מתנה יפה, שאחרי ביקור בחנות שלך הלקוח יחזור ויצפה בו. אפילו מתוך סקרנות. ואם לקוח עושה מחקר וניגש למתחרים שלך הוא תמיד ידע לחזור לאותו דיסק המכיל סרטון או קטלוג דיגיטאלי. דוגמה של מוצר פרסום לקידום שבהחלט עובר בין האנשים זה העטים או דברי צריכה יום יומיים. לאנשים בדרך כלל ישנה נטייה לא להחזיר עטים או דברים מסוג זה. ומוצרים אלה עוברים מיד ליד במהירות מדהימה וכך חושפים אותך לעוד ולעוד עייני הלקוח הפוטנציאלי.

עיצוב ובניית אתר אינטרנט על פי מיתוג

תפקידו של אתר האינטרנט הוא עצום. בגלל העובדה שכיום רוב האינפורמציה נמצאת ברשת האינטרנט ואנשים מחפשים את בתי העסקים יותר במאגרי מידע באינטרנט יותר מאשר במאגרי מידע אחרים, תפקידו של אתר האינטרנט הפך להיות עצום ומשמעותי לכל בית העסק. ישנם מספר סוגי האתרים אשר יכולים להציג את בית העסק במרחבי האינטרנט.
סוג ראשון הוא אתר תדמית. אתר מסוג זה מציג את בית העסק ואת שירותיו. הוא משמש את בית העסק מאין כרטיס ביקור חכם. האתר בדרך כלל מכיל דפי מידע על בית העסק, נותן מידע על שירותיו, ניתן להציג את חדשות החברה וכמובן פריטי ההתקשרות.
סוג שני - אתר תדמיתי - קטלוגי. אתר מסוג זה משלב בו את כל האפשריות של אתר תדמית בתוספת של קטלוג מוצרים של בית העסק.
סוג שלישי – אתר מסחרי. אתר זה הוא השילוב של שני סוגי אתרים הקודמים בתוספת של סחר אלקטרוני בעזרת אתר האינטרנט – חנות
עיצוב ובניית אתרים אלה בהחלט שונה וצריך להיות מותאם לצרכי בית העסק וכמובן הצרכן הגולש באתר.

אמצעי פרסום וקידום

מה זה בעצם אמצעי פרסום וקידום חוץ משלטי חוצות ופרסומות טלוויזיה שכולנו מכירים. במילים פשוטות לאלו דברים ניתן לקרוא אמצעי פרסום, שנמצאים אצלנו בידיים?
קודם כל כרטיסי ביקור ונייר מכתבים, ניירת משרדית, ברושור, פלייר, כרזה (פוסטרים), מדבקה עם לוגו של החברה (sticker), תיקיה (פולדר), כרטיסי ברכה לחגים, קטלוג, קטלוגים דיגיטאליים, הודעת דוא"ל, צעצועי מתנות, give a ways – חפצים קטנים שמחלקים, שקיות נשיאה מנייר או כל חומר אחר, אריזות למוצרים, אתר אינטרנט, והרשימה עוד ארוכה. בכל הפריטים האלה הכי חשוב שעיצוב של כל פריט מסוג זה או אחר יהיה כקו עיצוב אחיד, שתואם ומזכיר את העיצוב של החברה. כדי שיוכל לחדור לזיכרון של הצופה והצרכן, ושהוא יוכל לזהות את החברה בגלל העיצוב. לפי כך חשיבות רבה היא דווקא לדברים קטנים ולא לדברים גדולים. ובנוסף התמקדות נכונה בזיהוי של צורך החברה למטרות הפרסום יכולים גם לחסוך את השקע מצידה של החברה ולהגדיל את חשיפתה לעיניי הצרכן.
כך כל הפריטים אלה הנושאים עליהם את העיצוב או אלמנטים עיצובים מתוך מיתוג החברה הופכים להיות הדוברים סמויים של החברה וכך פריטים מעוצבים אלה הופכים להיות אמצעי פרסום שתפקידם להיות משווק סמוי. במילים אחרות גם כרטיס ביקור וגם נייר מכתבים וגם אמצעי פרסום נוספים, הנושאים על עצמם מסר שיווקי והופכים להיות כיחידה אחד שנושאת על עצמה עיצוב שיווקי.











עצמו את עינכם, דמיינו... וספרו לנו